14 d’octubre de 1827. A les 7 del matí tota l’illa de Mallorca va patir un espantós terratrèmol per espai de 3 minuts i dos segons; “se vieron temblar los enormes edificios pero con particularidad la parte forense”, Santa Maria, Binissalem, Sencelles, Sant Joan, Montuïri i altres. “En Sineu causó muchos estragos, se arruinó la rectoría y algunos pozos arrojaron el agua por espacio de muchos días”. Las iglesias quedaron estropeadas, pero no hubo novedad mayor”.
Abril 1828. A principis de mes la pigota feia feredat a Mallorca.
Gener 1829. El nombre d’ànimes que tenia Mallorca era de 154.398.
29 de desembre de 1829. Va morir a Sencelles l’il·lustre Sr. D. Pedro José Molinas, canonge de la Seu. Fou capellà del Consolat d’Espanya a l’Alger i, consta que el mes de juny de 1794 va arribar al port de Palma comandant la polacra1 “La Virgen María”, amb 64.000 mesures de blat “quitado” als francesos. L’any 1797 el varen designar per la canongia de Mallorca, vacant per promoció del Dr. Antonio Villa y Camps al nou bisbat de Menorca.
31 desembre 1829. “Este año ha sido estéril de todas cosechas, ocasionando muchos trastornos a los mercaderes y hacendados”. (Dels pobres que morien de fam, no en parla).
31 desembre 1829. “Llegó mucho trigo de Sevilla en buques mallorquines y forasteros, por haberse desgraciado a su tiempo la cosecha de la isla y necesitarse muchos socorros por ser considerable su consumo”.
31 desembre 1829. Aquest any circularen per l’illa amb molta profusió quartos2 i tresetes3 de plom que imitaven perfectament les llegítimes.
31 desembre 1830. Tornaren a circular a Mallorca noves tresetes i quartos falses... “con el valor de la enorme cantidad que se reunió, se fabricó de orden del intendente D. Santiago Gómez de Negrete la gran argolla de bronce que está en la entrada del muelle nuevo de Palma, junto a la casita de sanidad llamada La Consigna, que sirve para amarrar los buques”.
8 i 9 d’agost de 1831. “Puesto el sol se incendió el meteoro de la admósfera de nuestro hemisferio de tal modo que eran cerca de las 8 de la noche4 y aun daba un resplandor reverbérico que era a la par que claro muy horroroso; el dia siguiente sucedió lo propio y el dia 10 amaneció el sol tan ceniciento (alias) sulfírico que fué admiración de todos, pues resplandecia aplomado por todas partes; la noche anterior fué muy fria, y el dia desplegó una ardiente constelación”.
31 de desmbre de 1831. Este año ha sido estéril, la cosecha de aceite desgraciada, los cargos muchos y los productos pocos. Esta ciudad y parte de los pueblos han adolecido de unos terribles resfriados que era un horror los estragos que de ellos sobrevenían, se temió mucho no tuviesen funestos resultados pues apenas hubo persona que pudiese escaparse de este pegajoso mal, que se disipó con un par de meses.
Maria Vich i Cirer
1 Vaixell de dos pals de dues peces, ambdós proveïts de vergues, i el de popa, també, de botavara. És semblant al bergantí.
2 Moneda antiga mallorquina equivalent a tres cèntims de pesseta.
3 Moneda antiga mallorquina que valia tres doblers (valia dos diners i era la sisena part d’un sou) i era la meitat d’un sou (valia dotze diners de billó i que era la vintena part de la lliura).
4 S’ha de pensar que s’horari no era l’actual, per tant les 20 hores d’aquell temps, correspon a les 22 hores actuals.